PERINGATAN!! Hati-Hati Saudaraku Ikhwanul Iman...

Saya ingin berbagi pengetahuan ini...
Caranya mudah. Pakai ilmu logika saja dengan fakta yang bernash. Supaya kita lebih memahami arti terminologi yang dipergunakan.

SIAPAKAH SALAF ITU..?

Inilah Imam-Imam Salaf :
1) Imam Hanafi
Lahir : 80 Hijriyyah

2) Imam Maliki
Lahir : 93 Hijriyyah

3) Imam Syafi'i
Lahir : 150 Hijriyyah

4) Imam Hanbali
Lahir : 164 Hijriyyah

5) Imam Asy'ari
Lahir : 240 Hijriyyah

Mereka semua adalah Ulama Salafush Shalih atau dikenali dengan nama Ulama Salaf.

Apa itu Salaf?
Salaf ialah nama "Zaman" yang merujuk kepada golongan Ulama yang hidup antara kurun zaman kerasulan Nabi Muhammad SAW hingga 300 Hijriyyah.

I} Golongan Generasi Pertama dari Salaf disebut "Sahabat Nabi", karena mereka pernah bertemu Nabi SAW.

II} Golongan Generasi Kedua pula disebut "Tabi'in", yaitu golongan yang pernah bertemu Sahabat RA., tetapi tidak pernah bertemu Nabi SAW.

III} Golongan Generasi Ketiga disebut "Tabi' tabi'in", yaitu golongan yang tidak pernah bertemu Nabi SAW & Sahabat RA., tetapi bertemu dengan Tabi'in.

Imam Abu Hanifah (Pendiri Madzhab Hanafi) merupakan murid Sahabat RA., maka beliau seorang TABI'IN. Sedangkan Imam Malik, Imam Syafi'ie, Imam Hanbali dan Imam Asy'ari berguru kepada Tabi'in, maka mereka adalah golongan TABI' TABI'IN.

Alhasil, kesemua Imam-Imam yang mulia ini merupakan golongan SALAF YG SEBENARNYA, sehingga pengikut Madzhab merekalah yang paling layak digelari sebagai "SALAFI", karena "SALAFI" mempunyai arti pengikut golongan "SALAF".

Beruntunglah kita di NUSANTARA ini yang masih berpegang kepada Madzhab Syafi'ie yg merupakan madzhab Salaf yang sebenar-benarnya & tidak keluar dari pemahaman NABI SAW & SAHABAT RA.

SIAPAKAH WAHHABI YG MENGAKU SALAFI ITU..?

Inilah Imam-Imam Wahhabi :
1) Ibnu Taimiyyah
Lahir : 661 Hijriyyah (lahir 361 tahun setelah berakhirnya zaman SALAF)

2) Muhammad Abd Wahhab (pendiri gerakan Wahhabi)
Lahir : 1115 Hijriyyah (lahir 815 tahun setelah berakhirnya zaman SALAF)

3) Muhammad Nashirudin al Albani
Lahir : 1333 Hijriyyah (wafat tahun 1420 hijriyyah / 1999 Masehi, lahir 1033 tahun selepas berakhirnya zaman SALAF)

4) Abdul Aziz Bin/Ibnu Baz
Lahir : 1330 Hijrah (wafat tahun 1420hijrah / 1999 Masehi, 1030 tahun selepas berakhirnyazaman SALAF)

5) Shalih Al Utsaimin
Lahir :1928 Masehi (wafat tahun 2001), entah berapa ribu tahun selepas zaman SALAF.

Mereka semua hidup di AKHIR ZAMAN kecuali Ibnu Taimiyyah yg hidup di pertengahan zaman antara Zaman Salaf & Zaman Dajjal (akhir zaman). Tidak ada seorang pun imam rujukan WAHHABI yg hidup di zaman SALAF. Mereka ini semua sangatlah jauh dari Zaman Salaf, tetapi SANGAT ANEH dan NEKAD, serta TIDAK TAHU MALU, apabila para pendukung dan simpatisan WAHHABI ini, menggelari dirinya sebagai "SALAFI" (pengikut golongan Salaf).

Bukankah JELAS, para Imam rujukan mereka semuanya merupakan manusia-manusia yang hidup di AKHIR ZAMAN..?!!

Pikirkanlah & renungkanlah dengan akal sehat serta sebarkan kepada saudara kita Ahlus Sunnah Wal Jamaah Wal Istiqamah yang lain.

SIAPAKAH SEBENARNYA WAHABI ITU..?

Wahabi bukan mereka yang tidak membaca Qunut Subuh, karena 3 Mazhab lain pun tidak membaca Qunut Subuh, itu khilaf mazhab. Bukan juga karena tidak mau mengadakan selamatan arwah kerana ada Qaul dlm Mazhab Syafi'i yg tidak menganjurkannya.

Bukan juga kerana itu & ini. Akan tetapi, WAHABI adalah satu cara berpikir yg salah, yg membentuk satu gerakan ekstrim yg dapat memecah belah masyarakat, membawa mereka ke puncak ekstrim & radikal wahabisme, sehingga dapat menjadi asbab pertumpahan darah seperti yang ditunjukkanISIS dan al-Qaeda.

Mereka semua itu adalah didikan WAHABI. Dakwah WAHABI berhasil menarik banyak pengikut diantaranya, yaitu orang awam, mahasiswa dan pemuda, karena slogan menarik mereka yg menyeru kononnya "ANTI TAQLID", dengan seruan jangan "TAQLID BUTA", dan kini menyeru kononnya "KEMBALI KEPADA AL QURAN & AL HADITS".

INILAH FAKTA WAHABI..!

1} Wahabi sebenarnya adalah gerakan MEMBID'AHKAN amalan orang lain yang tidak sependapat dengan mereka & merasa hanya amalan mereka saja yg betul. Hanya mereka saja kononnya yang mengikut "Sunnah". Mereka kelompok manusia yg tidak boleh berbeda pandangan, tidak menghormati ikhtilaf/khilafiyyah (perbedaan pendapat di kalangan ulama).

Wahabi menolak bahawa Bid'ah ada 2 bentuk, Baik (Hasanah) & Sesat (Dolalah). Bagi Wahabi semua Bid'ah sesat & masuk neraka. Oleh itu setiap Bid'ah adalah mungkar & bagi mereka wajib ditentang. Lalu mereka membesar-besarkan perbedaan pendapat & membikin rusuh seluruh dunia tanpa diperbolehkan berlapang dada.

Pra syarat menjadi Wahabi ialah harus memperbanyak mengatakan "BID'AH" terhadap amalan orang lain & menjadikannya "wirid" harian.

2} Wahabi MELARANG BERAMAL apabila tidak ada nash khusus utk amalan tersebut walaupun di sana ada perintah umum dari Al-Quran & Al-Sunnah. Bg Wahabi setiap ibadat harus ada nash & dalil. Padahal perintah yg bersifat umum sudah ada namun mereka menolaknya. Wahabi marah ketika ada orang yang membaca Surah Yasin malam Jumat karena tidak ada nash khusus. Bukankah perintah memperbanyak membaca Al-Quran sudah cukup banyak & memadai?! Adakah nas melarangnya pula? Tidak ada larangan!.

3} Wahabi adalah gerakan MENSYIRIKKAN org lain. Tawassul bagi mereka syirik kecuali tawassul dengan amalan soleh & dengan Asmaul Husna saja. Padahal para Sahabat & Salafus Soleh bertawassul dgn berbagai bentuk lain.

4} Wahabi gerakan MENTAJSIMKAN Allah SWT mensifatkan Allah "bertangan","duduk" di atas Arasy, "ketawa", Allah di atas langit.Wahabi menolak takwil yg dibawa oleh manhaj Asyairah & Maturidiyyah sdgkan manhaj Asyairah itulebih selamat dr mensifatkan Allah dgn sifat makhluk.

5} Wahabi juga gerakan MENTADH'IFKAN hadith & MEMARDUDKAN hadith dhaif, menolak penggunaan hadith2 dhaif & membuang semua hadith2 dhaif. Sedangkan sejak seribu tahun lebih para ulama hadith membenarkan penggunaan hadith dhaif dlm hal fadhailul 'amal & targhib wa tarhib. Kiblat rujukan hadith Wahabi ialah Sheikh NasruddinAl-Albani. Mereka tidak sadar mereka bertaqlid & mengikut serta buta dan tuli shingga takhrij hadith oleh al-Albani saja yang diterima. Ulama rujukan Wahabi pula ialah "kibarul ulama Saudi" hari ini manakala kitab2 rujukan Wahabi ialahkitab karangan Muhammad Abdul Wahab.Mereka membutakan mata & menutup telinga apabila didtgkan hujjah dr para ulama lain yg muktabar namun tidak sealiran dgn mereka.

6} Wahabi gerakan MEMBURUKKAN ahli Sufi & tasawuf. Mereka secara selektif memetik yg mana sesuai dgn golongan mereka kitab², Ibn Taimiyyah, Ibn Qayyim, Al-Dhahabi, al-Syawkani, khususnya di bab memperburuk & mencemooh para Sufi, kerana Wahabi gerakan anti-Sufi. Padahal Ibn Taymiyyah sendiri adalah pengikut tarekat Qadiriyyah. Wahabi ada yg mengatakan tasawuf lebih kotor drpdair seni. Sedangkan Sufi ada yg baik & ada yg sesat sepertimana umat Islam yg lain juga umumnya, ada ygSoleh, ada Munafik & ada yg berdosa. Sufi juga tidak maksum, bahkan Imam Ghazali sendiriturut mengkritik "Sufi palsu" walaupun beliau sendiriseorg ahli Sufi.

7} Wahabi MENOLAK Imam al-Ghazali ra & jarang dideengar mereka mengutip kalam Imam al-Ghazali ra.Bagi mereka Imam al-Ghazali ra Hujjatul Islam itu tidak tahu hadisth.

Itulah Wahabi, dan jgn terkeliru dgn suara2 membela Wahabi walaupun mereka malu mengaku diri mereka Wahabi.

Ada kalanya mereka coba menyembunyikan fakta kenapa mereka digelar Wahabi, kononnya Wahabi itu "hantu","momok" & tidak wujud.
Kenal dulu ciri2 Wahabi, maka tahulah anda siapa pendukung mereka.

Kalau yg marah apabila kita mengomentari Wahabi, hampir pasti 99.9% mereka pendukung tegar Wahabi (yg malu mengaku).

Hati2 dgn mereka ini walaupun pandai berbicara & mulut penuh dgn ayat² al-Quran & al-Hadith.

Ada wahabi yg sgt terkenal & bicara memukau sehingga banyak org awam tertipu.

Makin jelas siapa pendukung Wahabi sebenar yg bertopeng & begitu licik selama ini.

Jgn terkejut jika ustadz yg anda kagumi selama ini itu sebenarnya/mungkin pendukung Wahabi.

اعرف الحق تعرف أهله

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Substitusi Suzuki Skywave Skydrive Spin Hayate

DAWUH WEJANGAN KH. ACHMAD ASRORI AL ISHAQI RA (PENGASUH PP. AL FITHRAH DAN JAMAAH AL KHIDMAH)